Netrukus Vilniuje bus svarstomi nauji, padidinti viešojo transporto įkainiai. Laisvės partijos frakcija nepritaria neatsakingam kainų kėlimui, kuris stipriai palies kiekvieną viešojo transporto naudotoją.
„Diskusiją dėl viešojo transporto bilietų kainų kėlimo turime pradėti nuo to, kokią viešojo transporto sistemą matome ateityje, bet ne nuo pačios kainodaros keitimo, kuria bandoma tiesiog surinkti daugiau pajamų. Viešojo transporto sistema turi atspindėti miesto plėtrą, gyventojų lūkestį greičiau ir patogiau pasiekti reikalingą vietą mieste. Kainodarą peržiūrėti reikia, tačiau, pirmiausiai, vilniečiai turi suprasti ir pajausti viešojo transporto pokyčius,”- sako Laisvės partijos frakcijos seniūnė Vilniaus miesto savivaldybės taryboje Erika Kuročkina.
Laisvės partijos frakcija supranta poreikį peržiūrėti viešojo transporto apmokestinimo sistemą, tačiau siūlo kelis pagrindinius pasiūlymus, kurie leis užtikrinti šio proceso sąžiningumą prieš naudotojus:
- Naudotojai turi mokėti už kokybišką paslaugą, o ne pažadą ją gauti. Šiuo metu siūlomame viešojo transporto kainų didinimo plane, remiamasi pažadu gerinti paslaugų kokybę. Laisvės partijos frakcija siūlo tiesiogiai susieti bilietų sistemos pokyčius su kokybiniais pokyčiais – suplanuotais naujais įsigijimais, maršrutų peržiūra ir plėtra. Tam, kad šis pokytis būtų sklandesnis, siūlytina taikyti pereinamąjį laikotarpį nuo 2025 m. liepos mėnesio ir numatyti kainų peržiūrą/svarstymą kas porą metų. Tai nereikštų kainų kėlimo, o sistemingą ir atsakingą viešojo transporto bilietų kainodaros politiką sostinėje.
- Registruoti vilniečiai turi mokėti mažiau. Registruoti Vilniaus miesto gyventojai turi turėti galimybę įsigyti viešojo transporto bilietus su tik jiems taikomu mažesniu bilieto tarifu. Tai skatintų gyventojus naudoti viešąjį transportą ir deklaruoti gyvenamąją vietą Vilniuje, Vilniaus gyventojai moka gyventojų pajamų mokesčius (GPM) Vilniaus savivaldybei, o šios lėšos yra pagrindinis miesto biudžeto šaltinis. Dviejų tarifų sistema užtikrintų, kad vilniečiai galėtų naudotis viešuoju transportu už mažesnę kainą, atsižvelgiant į jų indėlį į miesto biudžetą.
- Viešojo transporto sistema turi atspindėti miesto plėtrą ir darnaus judumo siekį. Vienas iš siūlymų – miesto zonomis grįsta bilieto kaina. Viena iš problemų su kuria susiduriame – efektyvus viešojo transporto sistemos valdymas ir sostinės gyventojų kelionių optimizavimas. Vilnių suskirsčius į zonas, būtų siekiama supaprastinti bilietų kainų skaičiavimą ir maršrutų planavimą: bilieto kaina paprastai apskaičiuojama pagal zonų, per kurias yra nuvažiuota skaičių (tam, kad keleiviui būtų lengviau suprasti savo kelionės kainą), o maršrutai galėtų būti planuojami taip, kad efektyviai sujungtų skirtingas miesto zonas, užtikrinant, kad keleiviai galėtų keliauti iš vienos zonos į kitą su minimaliais persėdimais ir vėlavimais.
- Viešojo transporto sistema turi būti patogi ir prieinama. Šiuo metu tik 25% vilniečių yra patenkinti viešojo transporto sistema, būtent tai turi būti pagrindinis rodiklis vykdant sisteminius pokyčius. Sistema turi būti tiesiogiai nukreipta atliepti besiplečiančio miesto poreikius, plečiant maršrutus būtent ten kur to labiausiai reikia, bet o didelis dėmesys turi būti skiriamas ir viešojo transporto darbo organizavimui – dažninti maršrutus bei laikytis tvarkaraščių.
- Ilgalaikių bilietų įsigijimo skatinimas. Bilietų įsigijimo sistemos pokyčiai turi skatinti naudotojus įsigyti ilgalaikius bilietus (mėnesio, metų trukmės). Tai atliepia Vilniaus darnaus judumo tikslus, skatinant naudotojus planuoti viešojo transporto naudojimą kaip pastovią susisiekimo priemonę.